skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, mars 30, 2006

J.D Souther - Go Ahead And Rain

J.D. Souther
"Go Ahead And Rain"
Singel, 1984
WARNER

Ett stort mysterium som jag vaknar upp till om dagarna är varför jag har ett gott öga till artister som Jackson Browne, Steve Forbert och Dan Fogelberg. Jag anar att det kan ha att göra med att min pappas bilband på 80-talet alltid bestod till 90% av den här genren. Hawaiiskjorteknarkande hustrumisshandlare som gjorde gästspel i Miami Vice, och på något sätt lyckade behålla kredden från sitt countryförflutna, trots att de under 80-talet egentligen gjorde sliskig och mesig västkustrock.
Som sagt, på pappret finns det verkligen inte många rätt, och jag kan inte påstå att jag brinner för musiken så till vida att jag köper deras skivor i någon större utsträckning, men till skillnad från i princip alla andra män-med-gitarr så avskyr jag det inte i alla fall.
J.D. Souther är i samma genre. Han samarbetade med allt och alla i västkustscenen på 70-talet, och gjorde sin sista soloskivan 1984. Det är från den som singeln "Go Ahead And Rain" kommer. En mjäkig ballad som egentligen är stöpt i samma form som den allra lipigaste, amerikanska pre-Beatles-popen från tidigt 60-tal. Fast då kryddad med exemplariskt slick 80-talsproduktion, som kanske har nån synt för lite med i ljudbilden för att vara helt som jag vill ha det, men fortfarande är det distanslöst välkammad på ett sätt som får mig att tänka på sommarsemestrar och pappas Don Henley-kassetter.