skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

onsdag, mars 01, 2006

Greg Vandike - Final Scene

Greg Vandike
"Final Scene"
Singel, 1980
KOROVA

Ännu en b-sida. Den här singeln köpte jag på chansning för att den stod i så bra sällskap i en realåda på golvet. Skivorna före och efter i backen var med New Musik, Strawberry Switchblade och Soft Cell, och jag tänkte nog att den här singeln kanske haft samma tidigare ägare. Jag tror jag hade rätt. Jag har inte hört talas om Greg Vandike varken före eller efter jag hittade singeln "Marie Celeste", men det verkar som att han idag är nån slags skivmässogubbe.
1980 hade han nog lyssnat lite på de tidiga Mute Records-singlarna, och fick av någon anledning göra en singel på halvstora Korova (som bland annat hade Echo & the Bunnymen senare) och det är inte alls nån dum singel. A-sidans "Marie Celeste" har en väldigt fin refräng-del, men jag tycker nog att b-sidan "Final Scene" är snäppet vassare. Produktionsmässigt inte så långt från de tidiga Fad Gadget-singlarna, fast där Frank Tovey gjorde minimalistisk syntpop med konstnärsambitioner gör Greg Vandike mer en ren och enkel poplåt, fast med de hetaste ljuden från 1980.
Extra plus för en rätt kul text som verkar handla om att han är skräckfilmsskådis som dyker upp i filmernas slutscener. "I spent five years at drama school, and I'm an A-grade ghoul"

1 Comments:

Blogger Jonas Nordin said...

Haha! Jona Lewie's onda brorsa!

torsdag, 02 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home