skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, mars 02, 2006

Filippa - När Jag Ser Dig

Filippa
"När Jag Ser Dig"
Singel, 1985
SONET

Jag minns så himla tydligt när jag såg The Pinks i Razzel 1985, och tyckte det var så himla bra. Det var nog det första bandet med barn som jag gillade, och där det är en övergående fas för 99% av mänskligheten tycker jag fortfarande det är fantastiskt kul och fint med unga artister. Troll älskade jag när de kom, och jag lyssnar fortfarande rätt ofta på deras skivor. Amy Diamond är fantastisk. Lilla Melodifestivalen är bland det finaste man kan se på tv.
Sedan jag för ett tag sedan fick reda på att två av mina absoluta favoritkompositörer/producenter, Tim Norell och Ola Håkansson, gjorde en singel med en ung tjej vid namn Filippa 1985, har ett av mina främsta dagliga mål varit att hitta den. Det är svårletat. Rainbow Music i Solna brukar vara ett bra ställe att leta när man söker sånt som sorteras bort eller slängs av Dylan-dyrkande skivbörsgubbar, men inte ens där fanns den.
Plötsligt en dag händer det. Min jobbkollega Jonas plockar ner sina 80-talssinglar från vinden, och där står den. "När Jag Ser Dig" med Filippa. Märkligt att vara så entusiastisk över en låt man inte ens hört, men på pappret är ju allt så himla bra. Den funkar bra i praktiken också. Filippa har en jättefin röst, inte alls så där kristet duktig som det ofta bli hos barnstjärnor, utan lite mer som fransmännen brukar vilja ha det.
"När Jag Ser Dig" är en jättefin midtempoballad av euroformat, aningen mer svensktoppsanpassat än Secret Service, men fortfarande tillräckligt eurofierat för att det ska låta bra.
En era är över. Vad ska jag nu leta efter?

15 Comments:

Anonymous Anonym said...

Var är kommentarsstormen? Hallå!? Vansinnigt bra refräng, upptäckte jag idag. Finns det fler låtar?

tisdag, 21 mars, 2006  
Blogger R said...

Det finns en b-sida också, som inte är alls dum. Ska nog lägga upp den nån gång.

Tack Anton förresten för tipset om att Miss Blitz pojkvän skrivit en kommetar till min "Dancing shoes"-recension. Vi har haft lite mailkontakt nu. Hon gjorde bara den singeln. Bummer.

onsdag, 22 mars, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag hörde den på en studentnation i Lund i helgen och blev förälskad på en gång. Nu börjar min jakt för att komma över ett exemplar.

söndag, 10 december, 2006  
Blogger R said...

Lite kort om tid kanske, men ändå...

http://www.tradera.com/auction/aid_37539066

måndag, 15 januari, 2007  
Anonymous Anonym said...

grymt skön låt;) hehe;) högerklicka bara på iconen och spara filen som mp3 så slipper du ladda ner den:P älskar the pinks, dom är också bra <;)

fredag, 04 maj, 2007  
Blogger Dennis Alexis Hellström said...

Underbar låt! :) Vet du katalognumret på denna singel?

söndag, 03 juni, 2007  
Blogger Jocke-79 said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

måndag, 03 mars, 2008  
Blogger Jocke-79 said...

Ja, den låten är verkligen skön. Hade den på något "Rosa Pantern" kassettband när jag var yngre. Och brukade ofta lyssna på den. För ett fåtal år sedan så såg jag att den fanns på en singel på Tradera. Så då budade jag omedelbart, och fick den också. Och en väldigt skön låt på B-sidan också som jag inte tidigare hört. Ljuvt 80-tal. Undrar just om hon gjort några mer inspelningar.. Verkar vara rätt okänd för övrigt.

måndag, 03 mars, 2008  
Blogger stugan said...

Vad kul att man hittade andra som har erfarenhet av denna klassiker, trodde den var totalt okänd.
Fick nämligen Lp skivan "Bidrag som inte kom med i Melodifestivalen 1985" och där finns Filippas "När jag ser dig" med.

Har nu under sommaren börjat spela denna underbara låt på fester, och tro mig, folket gillar den.
Ska nog lägga upp den på youtube:)
Kan du inte maila mig fodralbilden?
oskarohlsson@hotmail.com

Tack

torsdag, 24 juli, 2008  
Blogger Jocke-79 said...

Kanske skulle kunna bli riktigt populär då. Lite roligt. Blir själv något tårögd när jag hör både den här låten, och "Visioner" som B-sidans låt heter. Undrar just vem hon är Filippa Rundqvist som hon heter; om hon kan tänkas ha gjort några fler inspelningar. Kanske skulle träda fram på nytt om hon skulle se det här..

Var det till mig du frågade om jag kunde maila fodralbilden? Skulle väl kunna gå i så fall.

tisdag, 12 augusti, 2008  
Anonymous Anonym said...

Jocke, det vore kanon om du kunde maila den:)

skulle gärna vilja höra B-Sidan oxså:)
Kan du maila?
eller så skickar du den på msn,
lägg till mig på...
oskarohlsson@hotmail.com

Sen får vi allt forska i vem denna "mystiska" kvinna är;)
tack på förhand

tisdag, 12 augusti, 2008  
Anonymous Anonym said...

Jocke, när kommer Fodralbilden & B-Sidan som du lovade skicka till mej på Filippa?
Är väldigt nyfiken

/Oskar

tisdag, 28 oktober, 2008  
Anonymous Anonym said...

Guuud så roligt! Jag är Filippa..stavar dock Rundquist och inte Rundqvist. En kompis hittade mina gamla låtar på youtube.De känns nästan bättre idag än de gjorde för 25 år sedan..Lite Sally Shapiro-aktigt. Det finns faktiskt en video till När jag ser dig men tom jag har tappat bort den (och tur är väl det, det behövs fler år för att preskibera den:-) Det är inte jag på den inklippta bilden i När jag ser dig på youtube..men vad jag garvade när jag läste "visst blir man glad av att höra Filippa" samtidigt som någon väldans glad människa dansar (humor!)
Filippa (numer med annat efternamn)

fredag, 09 oktober, 2009  
Blogger Johan A said...

Om du läser detta Filippa så hade jag med den fina låten "Visioner" i min senaste mix:

http://www.xlr8r.com/news/2009/09/xlr8r-exclusive-more-guilty-plea

MVH
Johan Agebjörn (Sally Shapiros producent)

söndag, 01 november, 2009  
Anonymous Anonym said...

Hej Johan! Tyvärr!!! Gick det inte att lyssna på något efter att ha kopierat din länk nedan..var kan jag hitta mixen? Jag och min bror har massor av gamla låtar som skulle passa Sally Shapiro helt fantastiskt bra..eller vara coola i rätt producents händer..SKulle det kunna vara av intresse? Filippa

lördag, 27 februari, 2010  

Skicka en kommentar

<< Home