skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

tisdag, februari 21, 2006

Zak Zak - Svart Tulpan

Zak Zak
"Svart Tulpan"
Singel, 1983
PIGLET RECORDS

Den typen av singlar som ger mig högst förväntningar när det gäller sånt man hittar för en femma är svenska singlar som verkar vara självfinansierade men samtidigt har rätt höga pretentioner. Syntpopsinglar utgivna på egen etikett är ett säkert kort, men även vanliga popsinglar kan ha sina poänger om de av framvuxna ur rätt jord.
Zak Zak gav ut sin enda singel "Svart Tulpan" på bolaget Piglet Records 1983, men det mesta tyder på att det antingen är en egen produktion eller någon i deras närhet som gjort den. Rent ytligt har den allt som får mig att köpa en singel på chansning. Bra titel, snyggt omslag och så en del indikationer på låg budget (gnugg-bokstäver på omslaget t ex) gjorde att jag i det närmaste rusade hem för att höra på den här singeln när jag hittade den på en loppis i Halmstad för kanske tio år sedan.
Jag blev inte besviken. Zak Zak är i gränslandet mellan wavepopen och syntpopen, och var finns där om inte mörka pretentioner, ångestladdade metaforer och skimrande poplåtar. Tyvärr så faller den nog lite för mycket mellan stolarna för att attrahera både synt- och new wave-publiken ensamt, men vänner av Stranded Rekords och akademisk ångest borde inte backa många millimeter för det här. I love it!

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Köpte just denna, hur vet att du att den är från 1983? Verkar inte stå på.Och gnuggbokstäver, det är väll tryckt omslag. Själv gav jag 50 för denna, faktiskt rätt cool singel.

Piglet är faktiskt ett riktigt (svenskt) bolag som släppt Eletronica/syntklassiker med Jonas Palm, Imp Ink och Friz Bee.

lördag, 08 juli, 2006  
Blogger R said...

Jag tog årtalet från Sveriges Radios arkiv, som jag har tillgång till (databasmässigt alltså) via jobbet.

Men att Piglet gett ut mer var en glad överraskning. Är det bra grejer?

måndag, 10 juli, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hi - FANTASTIC blog.

If it all possible, could you please repost this?

The link seems to be dead.

Thanks for all the great stuff!

måndag, 20 april, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home