skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, mars 16, 2006

Hollingworth Liungman - På Gott Eller Ont

Hollingworth Liungman
"På Gott Eller Ont"
Albumspår, 1974
CBS

Hollingworth och Liungman hette James och Karin i förnamn och är evigt helgonförklarade av min generation för sina lika tidstypiska som tidlösa (men mest av allt underbara) barnskivor på 70-talet. Men det fanns en seriös sida av dem också, som jag upptäckte efter att ha plockat upp skivan "Medvind" på en loppis för många år sedan. Den släpptes samma år som deras första barnskiva, "Barnlåtar", och det är svårt att lyssna på den utan att tänka att även den här skivan är gjort för barn. Inte för att den är oseriös utan för att James och Karins röster är för evigt kopplade till barnlåtarna i min hjärna.
Jag blir lite ledsen när jag lyssnar på "Medvind". Den är sorglig för att allt är så fint. Bilden på omslagets baksida där de sitter och äter frukost i morgonsolen ger mig en känsla av att deras liv var så fina då, och att det är en tid som aldrig kommer igen. Deras låtar om resan till Afrika är så romantiska på ett nästan naivt sätt, och balansen mellan James lite mer proggpoppiga låtar och Karins underbara visor är perfekt.
Egentligen är det bara en värld jag hittat på. Jag föddes samma år som den här skivan spelades in och kan omöjligen ha några minnen av hur världen såg ut då. Ännu mindre hur livet såg ut för James och Karin såklart. Men jag hoppas de har lika fina liv idag som då.
Allra allra finast på skivan är Karins ballad "På Gott Eller Ont". Ungefär som John Denvers "Annie's Song" är den så gränslöst kärleksfull och omfamnande varm att jag efter några gånger nästan också befinner mig i det där köket, nån gång sommaren 1974.
Utan tvekan en av de finaste låtar jag någonsin hört.

3 Comments:

Blogger R said...

Här är James och Karin idag förresten:

http://www.kulturresor.nu/resor/lokabrunn.html

http://www.hollingworth.se

torsdag, 16 mars, 2006  
Blogger peter said...

Mycket fin låt! Den skivan ska jag ha ett öga öppet för i skivbackarna.

fredag, 17 mars, 2006  
Anonymous fjallstrom@gmail.com said...

hittade just av en händelse denna och söker igenom HELA internet efter skivan. det är så gränslöst vackert.

onsdag, 24 augusti, 2011  

Skicka en kommentar

<< Home