skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

tisdag, februari 28, 2006

Legion - The Show

Legion
"The Show"
Singel, 1989
EGEN PRODUKTION

Som jag tidigare skrivit så är det bland syntpopen man hittar de allra finaste fynden i femkronorsbackarna. Mycket för att de klassiska skivbörsrävarna ofta inte har någon som helst koll på genren, och ställer ner allt som inte är Depeche Mode eller Kraftwerk i backarna på golvet. Speciellt om de ser lite töntiga ut.
Legion kom från Halmstad och jag köpte deras singel på Jackos Skivor precis när den kom ut, så egentligen borde den inte kvala in här bland fynd man gjort för växelpengar, men å andra sidan har jag sett den på ställen som Myrorna och Emmaus i Halmstad, så vi kan väl i alla fall låtsas att jag köpte den för några spänn. Jag köpte den i alla fall inte för de hundratals kronor som jag hört att den går för på eBay då och då.
Jag har redan skrivit om bandet på Eurostop-sidan, så ni som vill ha detaljer kan ju kolla där, men det som tål att sägas igen om den här singeln är att den är märklig obunden av tiden. 1989 var syntpopen varken modern eller hade hunnit bli retro, så det kanske inte var så konstigt att "The Show" inte gjorde nåt större väsen av sig. Det är synd, för det är fin, sprittande syntpop i "Enola Gay"-skolan, och sångerskan Katarina Persson låter sådär härligt fel (eller snarare som att hon är inkallad som vokalist i brist på resurser från grabbarna i gänget) som bara ett syntpopband från en mellanstor svensk stad kan låta. Man tager vad man haver.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej:)) Har precis fått låten the show av en polare..:) skitbra..

Vet du om gruppen gjort nån cd eller lp?

Mvh//Adde

AddeX_62@hotmail.com

torsdag, 02 oktober, 2008  
Blogger Unknown said...

Fan va coolt Katarina e Min mamma hon e bara bäst

Kram Amanda

lördag, 06 mars, 2010  

Skicka en kommentar

<< Home