skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, februari 27, 2006

Raft - Madagascar

Raft
"Madagascar"
Singel, 1988
POLYDOR

Jag misstänker att jag framstår som en större fan av jazzpop än vad egentligen är nu när jag lägger upp tredje singeln i genren på kort tid, men det är faktiskt oundvikligt att skriva om den här låten. Sedan ska jag väl erkänna att jag är väldigt förtjust i jazzig pop, men det är rätt viktigt att det görs rätt. Franska Raft gör allt som jag vill på singeln "Madagascar". Det är snyggt, lyxigt (fast ändå rätt lågbudget) och sofistikerat, och när softrockkörerna kommer i slutet av refrängen är saken klar. Lägg dessutom till en rätt märklig text ("This is my Madagascar she said, where man rape young girls and plunder") och vi har i det närmaste perfektion. Hade jag inte vetat att de var franska hade jag kunnat svära på att de kom från Skottland eller norra England och hade släktskap med Friends Again eller Daintees.
Raft gjorde ett album med sofistikerad pop där titelspåret "Madagascar" är överlägset bäst.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

YES! Den här postningen har jag väntat på! Underbart!

måndag, 27 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Underbart. Och alla som gillar det här behöver bara gå över kanalen och leta upp det Monochrome Set gav ut på 80-talet, och bli glada över att avståndet mellan britter och fransmän inte alltid behöver vara längre än en bilfärd *under* kanalen.

lördag, 02 september, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home