skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, februari 20, 2006

Lori and the Chameleons - The Lonely Spy

Lori and the Chameleons
"The Lonely Spy"
Singel, 1981
KOROVA

Det här är första gången som jag i min blogg väljer ut en singels baksida istället för framsidan, även om det var nära med Théhuset-singeln häromsistens. Jag vet inget direkt om Lori & the Chameleons, men fick direkt kemi när jag dök på singeln för några år sedan. Framsidan "Touch" är en helt ok poplåt i syntpop-wave-skolan, men det är på b-sidan det verkligen händer grejer.
Pop på 80-talet var ju allt som oftast dramatisk med stora gester, pukor och pretentioner, men Lori & the Chameleons "The Lonely Spy" har en helt annan typ av dramatik i sig. Den flirtar med 60-talets deckarestetik, Henri Mancini och hela den biten, men har ändå cementerat sig fast i det tidiga 80-talet i sin produktion. Just den här genren älskar jag verkligen. 80-tals-60-tal. Melodierna från det tidiga 60-talet och produktionen från det tidiga 80-talet.
Bakom låten låg Bill Drummond och David Balfe. Drummond skulle några år senare vara med i KLF och Balfe var med i Teardrop Explodes. Det kunde inte kännas mer naturligt, för "The Lonely Spy" är en exakt blandning av sofisterikad new wave och skräddarsydd listpop.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lori har jag ingen aning om, men The Chameleons har jag ett par LP-skivor med. De ligger och samlar damm på Shurgard, men jag vill minnas att de var verksamma i slutet på 80-talet eller däromkring. Kan ha låtit (kommer inte ihåg riktigt...) som någon festlig blandning mellan Big country och the Cure.
//Robert Wistén,

måndag, 20 februari, 2006  
Blogger R said...

Coolt. Undrar om det är samma Chameleons. Band som samlar damm på Shurgard är en härlig genre. Jag undrar hur många Hoodoo Gurus-skivor som finns under deras tak.

måndag, 20 februari, 2006  
Blogger peter said...

Det finns väl ett helt gäng med Chameleons från 80-talet. Men detta är det bästa ;) Länge sedan jag hörde denna låt faktiskt.

måndag, 20 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag tror ändå stenhårt på att det är 'mitt' Chameleons, det är exakt samma typsnitt på bandnamnstexten som de hade på sina skivor. Det är vad jag kallar obestridlig bevisföring! Men lite ambivalent blir man ju... Nu måste jag ta mig ut till gengrehålan och kolla. *Orka*
//Robert Wistén

tisdag, 21 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home