skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, februari 23, 2006

Fega Påhopp - Pärlor Åt Svinen

Fega Påhopp
"Pärlor Åt Svinen"
Singel, 1979
SILENCE

Innan man har kunskap kan ju saker vara lite vad man vill att de ska vara. Jag tänkte mig bandet Fega Påhopp som ett svenskt Raincoats, men bara för att musik är skevt och stolpigt framförd behöver det inte betyda att den är naiv och ovetande om det. Få genrer är väl egentligen så medvetna som proggen medan den efterföljande postpunken ofta hade en ambition att vara mycket mer svänging än vad den egentligen var.
Jag vet fortfarande alldeles för lite om Fega Påhopp för att dra några slutsatser om deras intentioner, men när jag ser att låten "Pärlor åt svinen" är skriven av Lars Fernebring från proggbandet Risken Finns så får min bild av dem helt klart en knuff i riktning mot den politiska proggen snanare än den kanske lite mer konstnärligt skreva popen som jag först fantiserade om.
Men jag ska inte låta det förstöra det. Vad jag vet gjorde Fega Påhopp (bra namn, förresten) bara en singel, och den är inte alls dum. Sångerskan har en skönt duktig röst och sjunger på oklanderlig Uppsala-dialekt, och precis som alltid kan ett mollackord på rätt ställe göra den enklaste låt till en pärla.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grymt spännande att höra varifrån uppgiften kommer att Lars Fernebring från Risken Finns skulle ha skrivit "Pärlor åt svinen"... Fega Påhopp skrev och arrangerade allt material själva!

onsdag, 31 oktober, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home