skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

onsdag, mars 15, 2006

Consortium - All The Love In The World

Consortium
"All The Love In The World"
Singel, 1968
PYE

Jag har medvetet mest skrivit om 80-talet och framåt på den här bloggen. Mest för att musikhistorien före dess inte är lika intressant, men också för att det är otroligt exploiterade årtionden musikaliskt. Vad jag än hittar billigt på en loppis och hur okänt det än är så finns det säkert med på nån "psychedelic sunflower pop explosion vol 82" nånstans, och det är inte lika kul då. Det ökar risken för att nån ska säga "jaså den gamla klassikern" om något som jag trodde jag grävt upp själv.
Men en och annan 60-talare får väl slinka med ibland. Jag har ingen aning om vilka Consortium var, men den kunskapen är säkert bara en Google-sökning bort. Däremot finns jag hur den kom i min ägo. Jag och min vän Henrik var på skivmässa i Halmstad, och han sträckte fram skivan till mig och sa "den här måste du köpa, han gråter när han sjunger". Och vem kan låta bli att köpa en skiva när man hör en sån sak.
Det är sant. Sångaren i Consortium lipar verkligen fram versen i "All The Love In The World" och när den sedan följs av en lika pampig som kort refräng smälter jag direkt. Softrock när den är som bäst, och mest konkret.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Sångaren sjunger fläckvis väldigt mycket som Richie Furay, den tredje snubben i Buffalo Springfield och ett gäng andra band. Det här är dock onekligen mer tårfyllt.

torsdag, 16 mars, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home