skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, februari 13, 2006

Théhuset - Tänk På Nåt Annat

Théhuset
"Tänk På Nåt Annat"
singel, 1992
AMBUSH

Mitt i det tidiga 90-talets popvåg där låtarna skulle handla om dinosaurier på månen, sommarängar och vältra sig i 70-talsplast kom den här singeln. En allvarlig, sorgsen och melankolisk sång om att en dag är man död och då kanske ingen kommer ihåg något av det man gjorde i sitt liv. Théhuset kom från Uppsala och skulle senare mynna ut i bandet aBLe som tillhörde periferin av swindie-vågen några år senare.
"Tänk På Nåt Annat" påminner lite om Webstrarnas allvarligare ögonblick, men kanske ännu mer om den nya vågen av pop på svenska som Vapnet och Sibiria. Produktionen tassar fram så försiktigt att man nästan inte hör vilken rytm som låten går i. Sången är mumlig och försiktig och ligger nästan i bakgrunden av ljudbilden men ändå så når den hela vägen in i hjärtat. Quiet is the new loud.

1 Comments:

Blogger R said...

Coolt att du hittade hit. Och hoppas det var ok att jag sprider er låt med vinden.

måndag, 20 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home