skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

fredag, februari 10, 2006

Joy - Still Sitting Still

Joy
"Still Sitting Still"
singel, 1981
WHY

Jag älskar stolpig musik, det kanske ni märkt. Band som Television Personalities skriver superhits men maskerar dem till oigenkännlighet med en hopplös produktion, falsksång och allmän instabilitet. Det är väldigt lite som förenar Stockholmsbandet Joy med TVPs, men de där i alla fall på samma anlag för det där skoningslösa massakerandet av en fin melodi.
Deras "Still Sitting Still" är en jättefin poplåt, fast framförd på vad som låter som en skolavslutning där alla musikeleverna ska kvoteras till en plats i rampljuset. Konstiga flöjtsolon, ett klassiskt musikskolegitarrsolo, allmän oreda i det vokala, några missade trumslag och såklart en och annan ton som en luttrad producent skulle vilja testa en omtagning på.
Åh, vad bra det är.
Och ännu gladare blir jag när jag letar lite info om den här skivan, och internet visar sig från sin allra ljusaste sida och berättar för mig till att bandets drivande kraft Göran Agdur även är nån slags bordshockeylegend. Det är precis sån fakta man vill ha när man förväntansfullt googlar på namn på gamla svenska singlar.
En sak jag inte blir riktigt klok på är bandet i sig. Göran får hjälp med sången av en tjej vid namn Ingrid, som jag verkligen skulle vilja höra mer av. Hennes klockrena twee-röst passerar dock mest förbi i periferin några gånger. Och namnet Joy? Det låter ju onekligen kristet, men jag hittar inga övriga spår som pekar åt det hållet på skivan. Jag kanske borde maila Göran, och beställa en bordshockeyshow samtidigt.
Så himla fint.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låter som Arcitecture in Helsinki.

lördag, 29 april, 2006  
Anonymous Anonym said...

sångaren låter lite som harpo.

torsdag, 27 juli, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home