skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

tisdag, februari 07, 2006

Matilda Mus - Nu E De Jul

Matilda Mus
"Nu E De Jul"
Singel, 1986
EGEN PRODUKTION

Varbergsbandet Matilda Mus känns som en unikum från det svenska 80-talet. De gjorde sina singlar helt själv, fotostatkopierade omslag, sålde skivorna på sina spelningar i trakten och byggde upp en kult-fanbase i Halland under sina verksamma år. Att band är benhårt DIY är inget ovanligt, varken då eller nu, men jag kan ändå inte komma på något band som går att jämföra med Matilda Mus.
Halland är ju bördig buskismark och det går väl inte komma ifrån att det fanns en tokrolig ådra i Matilda Mus. En kör utklädda till möss på scenen, naivistiska omslag och texter, fåniga smeknamn och sådär lagom otajt och falskt att det säkert retade gallfeber på deras seriöst satsande konkurrenter om fansen.
Jag älskar fånig musik. Jag älskar när band inte tar sig själva på så stort allvar. Jag menar inte band som är roliga eller putslustiga utan band som helt enkelt har en ödmjuk inställning till det här med att spela i band. Jag har svårt att tänka mig något ocoolare band än Matilda Mus.
Jag vet egentligen inte så mycket om dem, mer än att de var unga och vann en lokal rockbandstävling 1985 och då gjorde singeln "På Sommaren" som är en underbart glad liten popdänga. Året efter kom julsingeln "Nu E De Jul" och den är precis lika sprittande glad som debuten. Det är någon slags anti-jul-låt med glimten i ögat och väldigt talande för Matilda Mus som band. Allt levererat i handmålat omslag såklart.
Sångaren Ulf Cronheim driver idag Majas Strandcafé i Varberg, där bland annat Stereo Total, Ladybug Transistor och Don Lennon har spelat de senaste åren.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag minns Matilda Mus från Dan Edmans cd-r-samlingar.

/Fredrik K

fredag, 17 februari, 2006  
Blogger Join Our Blog! said...

Detta är den enda MM-singel som saknas i samlingen... Och om du inte har deras fulllängdare "Pussar, Mjölk och Pop'n'Roll" eller Ulf Cronheim och Peter Wahlbecks singel "Sommardag" eller deras vänner i Kalle Kanins singel "Mordbrännaren" så är det bara att säga till så spelar jag in åt dig!

/Johan
johan@helmstad.net

söndag, 30 april, 2006  
Blogger R said...

Ja, denna singeln och albumet är utan tvekan de MM-skivor man ser mest sällan. Jag har faktiskt "Sommardag" och Kalle Kanin-samling, och åtminstone den sistnämnda kommer nog förtjäna en plats här förr eller senare.

måndag, 10 juli, 2006  
Anonymous Anonym said...

.... och Majas Café-Maja som trummade i Matilda Mus rapporterar numera i SVT från Moskva!

torsdag, 24 maj, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home