skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, januari 30, 2006

TV3 - Telefonterror

TV3
"Telefonterror"
Singel, 1980
SLICK RECORDS

Det är lite synd om band som inte är tillräckligt trogna nån genre för att få kredd någonstans. Åkersberga-bandet TV3 känns som ett klockrent exempel. Deras enda singel "Terrorterror" är någon slags blandning mellan punk, new wave, postpunk och tja, vanlig pop på svenska. Det skulle kunna landa hur platt som helst, men jag föll pladask för den första gången jag hörde sångerskan Gaby Marcos röst.
Det är någon slags avig, misslyckad reggaetakt i hela låten som gör den underbart stolpig och naiv. Det är just att den är på svenska som gör att den saknar kredd tror jag. Det gör att den klumpas ihop en annan samtida pop på svenska snarare än den svenska variant av band som MoDettes och Au Pairs.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Först måste jag bara berömma blogg-idén! Jag kommer defenitivt titta tillbaka hit med jämna mellanrum.

"Telefonterror" har jag aldrig hört förut, jättebra låt. Från det tattiga trumintrot i början till den ostämda(?) orgeln på slutet. Gitarren spelar inte baktakt utan på alla fyra takter, det låter lite nervöst, och kanske har gitarristen inte riktigt koll på vad han/hon sysslar med. Låter skitbra. Basen är ruskigt suggestiv och ond. Sångerskan låter bra hon med. Ändå blir (som i alla bra låtar) summan större än alla delar gemensamt.

Keep up the good work! (Du Roger alltså, jag antar att TV3 lade ner långt innan kanalen kom.)

tisdag, 31 januari, 2006  
Blogger R said...

En kollega på jobbet (Nix i Nomads) har berättat för mig att hans första band spelade med TV3 en gång i Solna i början av 80-talet. Jag tror TV3 hade en väldigt kort livstid, och vad jag kan se så har ingen av medlemmarna gjort något direkt sen dess heller. Det är synd. Jag tycker det är en grym låt.

tisdag, 31 januari, 2006  
Anonymous Anonym said...

När jag gick i nian (90/91) så lyssnade jag mycket på den här llåten "Telefonterror" med TV3. Den var med på samlingsskivan med svensk punk från sthlm 78-81 som hette "Ståkkålmsjävlar".
Min kompis hatade låten, han blev förbannad när de han hörde den. Själv gillade jag den.
Jag vet knappt nåt om bandet förutom att de kom från Täby och höll på 1979 till 1981.

/Fredrik K

torsdag, 16 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Låten är fantastisk, men de var länge jag lyssna på den ska se till o göra det så fort som möjligt nu. Senast jag träffade trummisen var han fortfarande gymnasielärare på min gamla skokla. Ja, han heter så i efternamn. Men det var en ren tillfällighet att jag kom på det, men autograf fick jag=)

onsdag, 12 mars, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home