skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, januari 30, 2006

Renée - High Time He Went

Renée
"High Time He Went"
Singel, 1983
CNR

Jag letar mig till att René hette Nodelijk i efternamn och kom från Holland, och hade tydligen nån slags halvkarriär där på 70- och 80-talet. Jag hade aldrig hört talas om henne när jag köpte den här singeln, men har sedan dess hittat ytterligare en ("Sometimes You Cry") som även den är bra. Produktionsmässigt att det frågan om ordinär popdisco av tidigt 80-talssnitt, men det är själva låten som lyser.
Klanderfritt kan ju vara både ett bra och dåligt betyg känns det som. Jag tycker att Santana är klanderfri på ett tråkigt sätt, medan dansband är det på ett bra sätt. Ungefär som att jag gillar enkla hantverk bättre än snickarglädje. "High Time He Went" är en helt fläckfri popdänga i discokostym, och hade det bara varit lite mer tryck i allting så hade den nog varit en discoklassiker.
Extra plus för Renés röst. Den är verkligen...eh, klanderfri.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej
Är ganska säker på att kvinnan heter Anja Nodelijk och att gruppen heter Renée, gitarristen i gruppen heter Rene Nodelijk och är snubbe.
Mvh
ME

fredag, 28 april, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home