skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, februari 02, 2006

Thirteen Moons - A Moment In Time

Thirteen Moons
"A Moment In Time"
Singel, 1990
WIRE RECORDS

Jag ska direkt medge att jag intill denna stund är tveksam om jag ska skriva om den här skivan eller inte. Nu verkar det som om jag gör det. Jag vet inget om det här bandet, utan köpte singeln för att bandnamnet lät som något jag skulle kunna gilla och omslaget bevisade i alla fall inte motsatsen.
Det är svenskt i alla fall, fast utgivet på Wire Records som var baserat i England och försökte få svenska band att slå där i slutet av 80-talet. Det är nog valet av skivbolag som får mig att tro på den här skivan mest. Den mest positiva delen av mig vill se ett svenskt Fra Lippo Lippi i det här bandet. Sofistikerad snyggpop med lite pretentioner och glimrande gitarrkaskader. Men sedan petar djävulen mig i sidan och säger att detta är två kristna studiorävar som av någon anledning lyckades få ut en singel på ett någorlunda kreddigt indiebolag.
Det allra mest troliga är att Thirteen Moons är två helt vanliga killar som diggar nattradio-musik. Good enough for me.

9 Comments:

Blogger Joakim Sandström said...

Jag vill minnas att Thirteen Moons var med på en årsbästalista i Slitz typ 1990 med sitt album "You will find mercy on the road" (kristen titel!)

onsdag, 15 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Har ett av deras album, men kommer inte ihåg vad det heter, och har inte lyssnat på det än, har ganska stora förväntningar på det iallafall, de tackar Michael Dee på baksidan nämligen.

torsdag, 16 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

jag köpte en skiva med dessa gossar på en skivmässa nån gång. från mitten av 80talet nån gång har jag för mej. pretentiöst men rätt bra minns jag det som. enligt försäljaren var dom från göteborg.

måndag, 20 mars, 2006  
Anonymous Anonym said...

Förvånande att ni verkar minnas Michael Dee men inte Thirteen moons. Bland det sena 80-talets alternativmusiklyssnare var de rätt stora. Särskilt debuten ''Little dreaming boy'' var högt älskad av många då det begav sig. Fortfarande lägger jag gärna på 12:an ''A true story'' eller den där singeln ''Someone, somewhere.. eller vad den nu hette''. De var för övrigt från Stockholm och sångaren Göran Klintberg jobbade i baren på Fenix. Det enda tveksamma med dem är att de hade en ovana att tacka Staffan ''G'' Hildebrand på sina skivor.

Anders H

tisdag, 02 maj, 2006  
Anonymous Anonym said...

Letade bland gamla favoriter och hittade just fram till Thirteen Moons - i nyfikenhet vad som hänt med medlemmarna hittade jag denna sida som en av de första relevanta träffarna....

och ja, som Anders sa - dom var semi-stora i vissa kretsar, i alla fall i Stockholm.

Gruppen bestod av Mats Gunnarsson, göran Klintberg och Anders Holm med diverse kända och okända gästartister.

Album var:
Origins
Little Dreaming Boy (dessa var 86-87 - inte säker vilken som var först på vinyl - jag har en CD med bägge albumen på).
You Will find Mercy on Your Road (1990) (Titiyo som gästsångerska gav en liten hit om jag minns rätt)

Tror dom gav ut typ 3 singlar totalt från dessa, varav du uppenbarligen har en i alla fall :-)

1993 dök plötsligt bandet upp igen, då med Anders Holm som enda listad medlem. Singeln/albumet hette Nattens fyra floder och hade 4 låtar varav två var till filmen Rött Rum. Helt annorlunda - all pop borta på detta album.

Efter detta.. tyst och dött - och i alla fall jag hade glömt bort dom tills idag - men det var ett kärt återseende därav mitt inlägg här på en gång!

söndag, 14 januari, 2007  
Blogger Jörg said...

I don't have any idea what you are talking about, but this was one of the very, very few links on the Thirteen Moons.
I am a fan since I first heard them in 86, unfortunately it is hard to spread the word.
On my blog http://not-rock-on.blogspot.com/ you can find all three LPs + one EP, look for now and Joly 2006.

söndag, 10 juni, 2007  
Anonymous Anonym said...

Enligt obekräftad källa kommer Göran Klintberg att släppa ny skiva januari 2008.

// Piha

måndag, 26 november, 2007  
Anonymous Anonym said...

Hittade just "bekräftelse".
http://www.bolerorecords.se/pdf/klintberg_2007.pdf

måndag, 26 november, 2007  
Blogger Pater Penn said...

Wire record drevs av Per Kviman och samarbetade en hel del med peter Yngen och Mistlur = Stockholms baserat.
Wire siktade med alla sina släpp in sig på den engelska markanden och hade bra kontakter i England.
Karriktäristiskt för Wire är att de ALDRIG gav ut några dåliga skivor.

söndag, 18 april, 2010  

Skicka en kommentar

<< Home