skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, januari 30, 2006

Carl Myrén - Jag Flyttar In Hos Mig

Carl Myrén
"Jag Flyttar In Hos Mig"
Singel, 1983
STRANDED

Redan på omslaget anar man oråd. Porträttbilderna på Carl Myrén ser ut som hämtade ur Ellos-katalogen, och ju mer jag får reda på om den här singel, desto märkligare blir den. Carl Myrén var nån slags brat med lite konstnärsambitioner i 80-talets Stockholm, och av någon anledning så plockades han upp för den här singeln av trendiga Stranded Rekords, som i och för sig hade större delen av sin roster på Östermalm, men ändå på något sätt höll sig på rätt sida nyromantiken för att komma undan med det.
Men nu låter det kanske som att jag dissar den här skivan. Det gör jag inte. "Jag Flyttar In Hos Mig" är en förtjusande, jazzpoppig liten sång som med sin nästan psykopatiska hurtighet säkert kan irritera en till vansinne en dålig dag. Alla andra dagar är en den en fantastisk stämningshöjare för alla livsnjutare där ute. Borgerligheten när den är som bäst.

4 Comments:

Blogger Jonas Nordin said...

Himlen och jorden är ett element, som jag öppnar på glänt...

Janne Schaffer och
Björn J:son Lindh medverkar ganska mycket på albumet(!). Så någonstans måste man ju verkligen ha trott på Carl Myrén 1983-84...
Om jag inte minns helt fel jobbade Carl Myrén som servitör vid tiden för sina musikaliska äventyr.

onsdag, 08 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

Can someone translate the original text from the Carl Myren record and JRE's post into English for me?

Thanks,
Tim

onsdag, 06 september, 2006  
Blogger Fasantre said...

Det vore underbrt att få höra "Koftan" av Carl Myrén igen efter alla dessa år! "vad fn ska du med min kofta" Hur gör jag för att fö höra den? Kan någon skicka den som fil till mig?

onsdag, 27 december, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Lite sent, men ändå, kan jag lämna en rapport om Carl Myrén. Han jobbar på samma kontor som jag och är frilansfilmare. Han har precis gjort en country-musikal-dokumentär om människor som åker motorcykel. Han har berättat att han gjorde en skiva på 80-talet men jag har inte hört något från den förrän nu. Det låter ju ännu underbarare än jag vågade hoppas!

onsdag, 11 juli, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home