skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, februari 09, 2006

Cia Berg - Hjältar

Cia Berg
"Hjältar"
Singel, 1984
TANDAN RECORDS

Den här solosingeln gjorde Cia Berg nånstans i slutet av hennes karriär som sångerska i Ubangi, och förmodligen ganska kort innan hon blev för evigt förknippad med listprogrammet "Bagen" i SVT. Det är i stort sett Ubangi som ligger bakom den. Orup har skrivit låten, kören sjungs av Mats Wigerdal. Båda var med i Ubangi, och inte heller musikaliskt så är det så mycket som skiljer.
Det är dock ett exempel på när Ubangi var som allra bäst. När de försökte leka någon slags svenskt Haircut 100 men var lite för oslicka och istället närmade sig en svensk version av Waitresses, Dislocation Dance eller Girls At Our Best. "Hjältar" skulle verkligen kunnat vara en engelsk postpunk-singel som japanerna hade betalat tusen spänn för idag. Nu är den istället en sån där singel som jag känner mig tvungen att köpa dublett av varje gång jag hittar den för en femma på nån loppis.
Jag längtar till den dagen då man gör en Nuggets-box med svensk, avig och bortglömd postpunk. Sedan ska jag sälja mina Cia Berg-singlar på eBay för en miljard. Moahahaha!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hoh! Den här singeln har jag men har inte lyssnat på den ordentligt än, fast jag köpte den sommaren 2004 eller ännu tidigare. Provlyssnade lite på den i affären iallafall, och fick den för två kronor. Nån gång ska jag väl våga lyssna på den också... =)

torsdag, 16 februari, 2006  
Blogger crrly said...

Men åååh. vad cool! Vill ha! :)

torsdag, 20 april, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hej
Skön samling du har. Helt rätt inställning. Ang Cia Bergs singel så är den innan Ubangi och början till det hela. Orup hade avslutat Intermezzo och fick spela in ett par singlar på samma bolag (SOS). Mats Wigerdal spelade trummor på a-sidan, dock ingen sång.
MW

onsdag, 10 januari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Wooohoo! JAg har skrivit en del om Ubangi just på min blogg. Snacka om hjältar! Men baksidan av Cias singel är bättre, Natten är inte svart. Singeln gjordes f.ö. innan Ubangi. Tror jag.

torsdag, 19 april, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home