skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, februari 02, 2006

John Dark - Silhouette

John Dark
"Silhouette"
Singel, 1981
EMI

Jag minns så väl när jag hittade den här singeln. Hur det färglösa omslaget av någon anledning intresserade mig (normalt blir jag mycket mer intresserad av färgglada, tecknade omslag när jag kollar billiga singlar), och hur jag blev exalterad när jag såg att Tony Mansfield hade producerat den.
Tony Mansfield är nog den bästa producent du kan hitta i den där här prisklassen. Han var med i bandet New Musik, och producerade även en massa andra bra grejer som Naked Eyes, Search Party och Vicious Pink. Alla är troligt att du hittar för en femma eller däromkring.
Och nu alltså ytterligare ett fynd som platsar väl in i Mansfields hall of fame. Jag vet inte vem John Dark är, om han heter så egentligen (det vore ju önskvärt) eller om han kanske till och med är en sån där påhittad artist som producenter ibland får för sig att skapa.
"Silhouette" är en härligt stolpig syntpopdänga stöpt i en form skapad av Human League och Heaven 17.