skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, februari 13, 2006

Q-Feel - Dancing In Heaven (Orbital Be-Bop)

Q-Feel
"Dancing In Heaven (Orbital Be-Bop)"
Singel, 1982
JIVE RECORDS

Den här singeln och jag har ett lustigt förhållande. Jag köpte den en gång på 80-talet när skivbutiken Pick-Up på Drottninggatan i Stockholm hade nån slags erbjudande som gick ut på att man tjänade på att köpa tio singlar istället för åtta som jag hittat. Jag tänkte nog att "Dancing in Heaven" lät som en bra låt, och visst gör det?
Sedan när jag kom hem blev jag helt överväldigad hur bra den var. Nån slags halvmeckigt Cars-komp i bakgrunden, AOR-refrängen och Hall & Oates-bryggan. Allt är så bra! Speciellt just då, nån sommardag 1988. Efter det hade jag den nånstans i bakhuvudet i tio år innan Helena plötsligt visade sig känna till den via filmen "Girls Just Wanna Have Fun". Vi plockade fram singeln igen, och oj vad bra den lät. Allt var intakt. Såhär mycket 1982 kan inget retroband i världen frambringa idag. Rymdtemat i texten, de ogenerade pukorna, synkoperna i refrängerna och tja, hela låten låter precis lika bra nu som när jag upptäckte den.

I'll be the first to bossa nova
ten thousand miles above L.A.

Sällan har en textrad som säger så lite sagt så mycket om en låt.