skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

onsdag, februari 15, 2006

Movieland - Postcard To New York

Movieland
"Postcard to New York"
Singel, 1986
RCA

Ännu en sån där skiva som man är nyfiken på deras intention och inspirationskällor. Spontant placerar jag Movieland i den där vågen av halvsyntig soulpop som kom i mitten av 80-talet. Swing Out Sister och April Showers är två andra band i den outtalade genren.
Det som skiljer den här singeln från banden ovan är att den definitivt befinner sig ett steg eller två närmre den glada listpopen, och därför är det ett mindre mysterium att jag inte ens kände till den här singeln tills för ett par år sedan. Refrängen låter som något som jag skulle ha älskat då, och hade Kaj Kindvall bara testat den på Tracks 1986 så hade jag säkert haft med den på i princip varenda blandband jag tvingade på mina klasskamrater. Ni får den nu istället.

2 Comments:

Blogger peter said...

Shit vad jag känner igen verserna. Antingen har nån gjort en cover på den eller lånat den eller så kanske den är med i nåt legendariskt gammalt DJ-set.

måndag, 20 februari, 2006  
Blogger R said...

Alltså det finns rätt mycket som påminner om Howard Jones "New song" i verserna. Både takten på syntarna och bitar av melodin. Fast det går ju aldrig för nära.

måndag, 20 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home