skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, januari 30, 2006

Little Foxes - Crossed Line

Little Foxes
"Crossed Line"
Singel, 1983
C&D

När man, som jag tänkt göra här, ska skriva om skivor som drunknat i den till synes oändliga flod av singlar som kom på 80-talet så blir det mycket musik som är i kölvattnet av något annat som var poppis just då. Little Foxes är ganska uppenbart i kölvattnet av Bananarama. Jag har hittat två singlar med dem, varav det här är den tveklöst bästa.
Det är producerat av Christopher Neil, som var nån slags husproducent för engelsk radiotråkpop (Mike & the Mechanics, Cliff Richard etc). Även här har han svårt att ta ut svängarna i produktionen, och jag skulle verkligen kunna tänka mig att en syntpoppigare version av den här låten blivit fullkomligt lysande.Men det är inte så dumt ändå.
Den sprittande refrängen får extra effekt av att versen är monoton, och hade den bara funnits i någons medvetande så skulle den nog funka rätt bra att sampla sådär som man gjort med t ex Steve Winwoods "Valerie" och Hall & Oates "Out of touch". Refrängen om och om igen.