skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, januari 30, 2006

Svensk Film - Varför Är Det Så Mycket Svart?

Svensk Film
"Varför Är Det Så Mycket Svart?"
Singel, 1988
EGEN PRODUKTION

Den här singeln fick jag höra första gången av min vän Per Johansson hösten 2000, och brukade ha den i åtanke när jag kom in i skivbutiker med bra sortering på svensk musik. Efter fruktlösa försök att hitta den fick jag plötsligt mycket mer än det jag sökte när jag hittade en hel bunt av den (jag tror det var fem stycken) i en secondhandbutik i Solna för några år sedan.
Nu har jag bara mitt eget exemplar kvar, men jag tror att de första fyra jag spelade den för köpte varsitt ex av mig. Svensk Film var nån slags engångsprojekt av konstnären Max Andersson som bildade duon tillsammans med musikern Stefan Agaton. Precis som man kan vänta sig är det ingen glättig sommarpop det här, men bakom den überalternativa burriga produktionen så döljer sig en poplåt som skulle kunna lysa genom sten. Lägg dessutom till den burleska och nästan skrattretande svarta texten, och du har en helt unik singel. Jag får faktiskt gåshud av den här texten, men kan inte riktigt motivera det.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Stämmer verkligen detta?
Googlar man runt lite så står det förvisso att Stefan Agaton skrivit musiken till "Varför är det så mycket svart? (konsert inför död publik)", men det framkommer info som säger att "Svensk Film" skulle vara ett band och/eller att det står för något annat än "Svenska Filminstitutet", och ingenstans står det att musiken är släppt någonstans.

torsdag, 23 november, 2006  
Blogger R said...

Jag har förstått att det är en ganska ovanlig singel (har fått ett tjugotal mail från folk som vill köpa mitt ex), men jag är helt säker på att det är Max och Stefan som gjort singeln. Om jag ju uppfattade din tveksamhet rätt.

Det finns dessutom en video som brukar gå att hitta på bibliotek ibland (i alla fall här i Stockholm) där låten är med tillsammans med andra delar av samma konstprojekt.

fredag, 24 november, 2006  
Anonymous Anonym said...

Vi har en second-hand affär i solna, säkert samma som du hittade dina 5 st ex i för länge sen. Hittade en kartong med över 100 ex av denna skiva - råkopior hela bunten.
Finns det intresse så maila till vingen@woab.se

tisdag, 13 februari, 2007  
Anonymous Anonym said...

Det är en film från början.
Det här är soundtracket.

Filmen verkar närmast omöjligt att få tag på. (precis som allt annat Max Andersson gjort i filmväg)
Frågade honom vart man kan få tag i hans filmer. Han svarade att han inte visste. :P

Får leta vidare efter den här filmen. Kanske finns att få tag i genom SFI.
Den finns iallafall listad på deras hemsida..

måndag, 11 augusti, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home