skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

torsdag, februari 16, 2006

Act - Snobbery & Decay

Act
"Snobbery & Decay"
Singel, 1987
ZZT

Act utgjordes av Claudia Brücken och Thomas Leer, båda med förflutet i halvkreddiga band och konstellationer i Tyskland under tidigt 80-tal. Claudia sjöng i Propaganda och Thomas gjorde solosinglar på bland Cherry Red. Även om detta inte är någon Stock/Aitken/Waterman-dänga direkt, så blir man lite överraskad hur deras samarbete kunde bli såhär lättillgängligt. Jag tänker spontant att man kanske slog sina påsar ihop för att göra verklighet av sina konstnärliga ambitioner, men istället är "Snobbery & Decay" är en fantastisk poplåt inte långt från det Pet Shop Boys gjorde ungefär samtidigt.
Precis som både titeln och omslaget antyder så utspelar sig låten i en alkad överklassvärld, med tvära kast mellan dekadens och elegans, och det var ju precis så som Pet Shop Boys lanserade sig själva kring "Actually" 1987. Jag är nästan överraskad att varken Neil Tennant, Chris Lowe, Julian Mendelson, Stephen Hague eller nån annan i sfären kring PSB är inblandad i den här singeln.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

överraskande bra

tisdag, 28 februari, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home