skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

onsdag, april 26, 2006

Eight Point Five - Mary

Eight Point Five
"Mary"
Singel. 1987
EPIC

Det går inte att underskatta Pet Shop Boys betydelse för den moderna musiken. Varenda år i tjugo års tid har det kommit nya band som vill vara dem på nåt sätt. Men ibland tycker jag att recensenter gör det lite för enkelt för sig när de refererar till dem så fort det är ett smattrigt discokomp och melodier i moll. Då menar jag inte att man borde hitta fler eller mer obskyra referenser utan mest att det går inflation i begreppet PSB-pop.
Därför ska jag försöka skriva något annat, även om det kliar lite i fingrarna speciellt i den här låtens intro. Eight Point Five verkar inte ha gjort så mycket mer än den här singeln, och det är lite synd. Sångarens röst påminner en aning om Morten Harket i A-ha, och det finns många fina melodislingor i "Mary". Tyvärr så hänger de ihop lite dåligt, vilket gör att den hitpotential som de lösa bitarna har separat faller bort när man sammanfogat dem.
Singeln producerades av Tony Mansfield, som jag nämnt några gånger tidigare här. Han är ett så gott som säkert kort när det gäller skivor i 5-10-kronorsklassen, och hans namn var såklart anledningen till att jag köpte den här singeln för en femma på Myrorna i Halmstad för ett par veckor sedan. Man blir mycket sällan besviken.