skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

onsdag, april 26, 2006

Charlie Dore - Pilot Of The Airwaves

Charlie Dore
"Pilot Of The Airwaves" (text)
Singel, 1979
ISLAND

Den absolut bästa formen av country är den lyxiga. Rännstenscountryn är precis lika tråkigt och intetsägande för mig som vilken ärrad ny singer-songwriter som helst, men det är något speciellt med lantlig, amerikansk stämsångspop från 70-talet. Jag kommer säkert lägga upp fler exempel på vad jag menar i framtiden, men just nu får Charlie Dore illustrera. Egentligen är hon väl i samma genre som Carly Simon, Carole King och Elkie Brooks. Slick, radiovänlig och melodisk 70-talspop. Men ändå så ser jag ständigt hennes skivor rubriceras som country i skivaffärer så det kanske finns nån koppling.
"Pilot of the Airwaves" är en kärleksförklaring till hennes favoritnattpratare i radio, och det är lika spekulativt smart som gamla Brill Building-texter kunde vara. Jag är väldigt förtjust i det där lite kristna sättet att sjunga stämsång, och Charlie Dores röst är verkligen jättefin i versen när det nästan låter som att hon improviserar fram melodin.
Charlie Dore var i huvudsak låtskrivare (skrev bland annat den bortglömda "Ain't No Doubt" till Jimmy Nail), och det gör att jag för ihop henne lite med Carole King. Samma smarta textförfattande, samma opretentiösa artistkarriär men antagligen otroligt mycket mindre framgång.