skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

lördag, januari 28, 2006

Annie Anner - Night In The City

Annie Anner
"Night In The City"
Singel, 1985
SALUT PRODUKTION

Okej, den här singeln har jag nog skrivit och bombarderat med kärlek på fem olika ställen nu, men jag tycker ändå att den fortfarande förtjänar att nämnas ytterligare en gång. Speciellt eftersom den är ett sånt lysande exempel på vad jag hade tänkt att skriva om i den här bloggen.

Annie Anner var från Stockholm, hette Anne-Lie på riktigt och singeln gav ut av hennes storebror Anders och hans kompis Lasse. Men trots att det är en skiva gjort på minsta möjliga budget, så lyser den starkare än nästan alla andra svenska eurodängor från 80-talet. Det smattrande syntkompet, Annies forcerade men ändå helt klockrena sång, det otroliga välbevarade produktionen och framför den fullkomligt lysande låten gör det till mysterium att den inte är kändare än vad den är. Men ni måste väl hålla med om att jag gör mitt bästa för att upprätta dess heder?

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låten är grym! Bra driv i låten och sköna "böjda" syntar. Snöat in mycket på italo den senaste tiden och hittade låten av en slump (får ju plocka ur guldkornen,finns ju annars en del skräp inom genren genren... :P).

Också roat mig med att sätta ihop en samlingsskiva som jag prackar på mina vänner - Italo Bad Boys vol I. Night in the city kommer nog med på vol.II :) Hör av dig till gejbel@hotmail.com om du är intresserad så kan jag maila över.

Andra bra italolåtar just nu med med tjejer på song: Clio "Faces", Angie care "Yor mind", Rose "Magic carillion".

fredag, 21 juli, 2006  
Anonymous Anonym said...

Tänk att jag hade missat den här låten... Ska genast maila den till en utländsk bekant som frågade efter svensk italo disco.

/Johan Agebjörn.

onsdag, 08 november, 2006  
Blogger ERIK said...

Jag är beroende av denna pärla. Skapade en enkel myspace åt henne så att man kan "adda" låten till sin profile om man vill.

myspace.com/annieanner

Tack så hemskt mycket för ditt fina grävande.

lördag, 25 november, 2006  
Anonymous Anonym said...

Låten spelades mycket på den legendariska radiostationen Disco 91 och blev en lokal radiohit i Stockholm mycket tack vare detta. Låten släpptes i flera territorier, till exempel Portugal, Holland osv.

Det finns en tidigare utgivning: "Upptaget hos Måna" som är avsevärt enklare, men som ändå har viss charm.

tisdag, 28 augusti, 2007  
Anonymous Anonym said...

Kul att läsa detta. Har själv 2 exemplar av singeln i min Italo-samling :)

sidewalkpsb@hotmail.com

söndag, 30 september, 2007  
Anonymous Anonym said...

Annie skall tydligen spela live nästa år. http://italodisco.nu/artists/

Givet biljettinköp!

tisdag, 18 november, 2014  

Skicka en kommentar

<< Home