skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

tisdag, maj 15, 2007

Marti Webb - I'm Not That Kind Of Girl

Marti Webb
"I'm Not That Kind Of Girl"
Singel, 1983
POLYDOR


Det är inte mycket av den musik som påminner om ABBA som är ens i närheten av lika komplex som originalet. Det klassiska Benny-pianot slängs in för att boosta "en klassisk schlager" i melodifestivalen, men där slutar oftast likheterna och klyschan ABBA-schlager används alldeles för lättvindigt i media.
I början av 80-talet fanns det hur många band som helst i England som tävlade om att bli deras arvtagare efter sista skivan 1981, och sedan dess har det så gott som konstant kommit fram nya engelska akter som varit tydligt påverkade av ABBA, både i musik och image. Från Bucks Fizz och Tight Fit till sentida varianter som Steps. Men vad tråkigt att jag håller på att skriva en artikel om hur viktiga ABBA är för musikhistorien. Poängen, hur som helst, är att det är lite komiskt att en av de allra mest perfekta ABBA-pastischerna har gått världen förbi under alla år. Även mig fram tills för nån vecka sedan, då jag chansade på den här singeln för ett par spänn.
Marti Webb är egentligen musikalartist, men har gjort skivor i eget namn då och då. 1983 kom den här singeln, och för en gångs skull så skulle faktiskt det här kunna vara en låt av ABBA själva. Kanske inte någon stor hit, men de tvära kasten i versen och den aviga men ändå hookiga refrängen låter faktiskt som något från Björn och Benny. På riktigt.

5 Comments:

Blogger Hemligt. said...

jag älskar att du radbryter som jag. nu är jag i gott sällskap. (folk har klagat...)

måndag, 28 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

låter onekligen väldigt likt Abba...speciellt refrängen.

/Johan Agebjörn

onsdag, 30 maj, 2007  
Blogger R said...

Vi bryter ny mark Marie. Om tjugo år kommer folk se oss som radbrytningarna Phil Spector eller nåt.

torsdag, 31 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Hi, yours blog is cool, music from your country became acquainted with. greeting from Germany. Thomas

lördag, 30 juni, 2007  
Anonymous My said...

Hur har genren påverkat andra genrer och hur har bandet ABBA påverkat omgivningen?

MVH
My

tisdag, 13 oktober, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home