skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, februari 12, 2007

Shooting Party - I Go To Pieces

Shooting Party
"I Go To Pieces"
Singel, 1989
LISSON



Tiden är på väg att ge låtskrivartrion Stock/Aitken/Waterman den kredd de förtjänar för att de i slutet av 80-talet levererade löjliga mängder tuggummi-hits till artister som Rick Astley, Kylie Minogue, Jason Donovan och Sinitta. Fast de var lång från ensamma om bedriften. Nuförtiden kallas det visst för "top line writing". Man kallar in en superpresterande låtskrivare för att ge låtarna en finish som behövs för listorna, och det var i princip det som S/A/W sysslade med. De kom på hookarna, drog ner några ackord och körde låten genom sin smattriga discomaskin.
Men precis som för alla andra stora låtskrivare och producenter fanns såklart fotfolket som gjorde grovjobbet i studion. Albumspåren, b-sidorna och när man kämpat länge nog på studiogolvet fick man kanske ett eget, mindre nogräknat band att ta hand om.
När ödet sopade upp duon Shooting Party från gatan hade de försökt sig på en rockkarriär men misslyckats. Pete Waterman såg dock potential i deras good-looks, och gav kadavret till hustomtarna Phil Harding och Ian Curnow. De hade i flera år hjälp till att producera, remixat och skrivit några enstaka låtar till de stora artisterna, men fick nu fria händer att styla om dem till topplisteartister.
Det känns rätt uppenbart att siktet var inställt mot Europa, för det låter onekligen mer Modern Talking och italo disco om dem än vad det låter engelska topplistor. Det mesta är rätt andefattigt och tråkigt, men precis innan man gav upp för gott så fick man till sin bästa singel, "I Go To Pieces".
Det märks såklart vilken skola Harding/Curnow har gått i, men jag hade nog varit lika imponerad av den om den kommit från S/A/W själva. Jag är imponerad ungefär som kan bli av schlagers ibland. Att man lyckas få med alla klyschor på tre minuter, men ändå har tid kvar att hitta fina harmonier. Dessutom är det tydligt att sångaren Sprout i första hand var en sångare, och ingen skådis eller allmän kändis som man annars hade en tendens att låta spela in skivor. Europop när den är som allra stiligast.

6 Comments:

Blogger Hanzan said...

Faskiken... detta håller på att bli en av mina favoritbloggar. Alltid oväntade, okända låtar, som alltid är bra.

måndag, 19 februari, 2007  
Blogger skar said...

Prydligt plitat maestro!

onsdag, 21 februari, 2007  
Blogger Joakim said...

Jag hade den här singeln, men tror fan att jag bytte bort den (med brorsan gissar jag). Kärt återseende! Den var ofta med på mina blandband som kördes i gympan i 7:an.

lördag, 31 mars, 2007  
Blogger Frans said...

Skön och oväntad lista, med en massa inspirerande läsning! Kolla gärna in 50listan.blogspot.com för en annan variant på samma tema. Vi kanske skulle länka?

måndag, 02 april, 2007  
Blogger Frans said...

...inte 5-spännstemat då förstås!

måndag, 02 april, 2007  
Anonymous Anonym said...

briljant låt.

måndag, 11 juni, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home