skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, augusti 21, 2006

White Door - Love Breakdown

White Door
"Love Breakdown"
Singel, 1983
CLAY RECORDS

Jag tror aldrig att "vanlig pop" har låtit så bra som åren 1982 och 1983. När jag är ute och gräver i femkronorsbackar så blir jag alltid mest nyfiken på saker som är från dessa år och ser åtminstone ok ut. Jag tror det har att göra med att synten tog sig in i popmusiken på allvar då, och även vanliga rock- och popband hade ett förhållandevis syntetiskt ljud på sina produktioner.
Jag kan tänka mig att bandet White Door gjorde en helt vanlig popskiva 1983, producerad som det skulle låta just då, med en relativt hög procentuell del keyboards och syntar i ljudbilden. Idag tror jag de allra flesta skivbörser skulle sätta skivan i syntpopsfacket, och det är just den här blandningen mellan makalöst fina poplåtar och syntpoppig ljudbild som gör 1983 till kanske det bästa året i musikhistorien rent kommersiellt.
White Door, ja. Jag vet inte mycket om dem, mer än att de tydligen hade sitt ursprung i ett proggband vid namn Grape, fast i början av 80-talet gjorde de ett försök på topplistorna som vad jag förstått kom av sig rätt rejält. Det är orättvist för deras album "Windows" är en jämn och bitvis lysande syntpopskiva, produktionsmässigt inte så långt från Alphavilles "Forever Young". Jag upptäckte dem via den här singeln som jag chansade på för några år sedan (svårt att låta en skiva med ett sånt här omslag stå kvar i backen), och hittade efter ganska mycket möda albumet rätt nyligen på en skivmässa.
Singeln "Love Breakdown" är ganska talande för hur de låter. Slick über-80-tal-produktion, jättebra sångröst och framför allt en helt underbar refräng. Jag är väldigt väldigt lättflirtad när det gäller plötsliga falsett i den här sortens musik. Refrängen på "(Feels Like) Heaven" med Fiction Factory, ni vet. Den här är nästan lika bra.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för den upptäckten Roger! Vilken låt! Musik blir sällan mycket bättre än så här... Ut och scanna singelbackarna efter White door! Ha det bra!

måndag, 02 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Den här skivan är nog en av musikhistoriens mest underskattade (för en syntare). En av de absolut bästa sedan jag hörde den på 80-talet. Håller fortfarande, rekommenders varmt.

fredag, 06 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

..och då menar jag hela LPn så klart. Love Breakdown är bara en av många bra låtar.

fredag, 06 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

White Door var favoriter hemma när det begav sig. Den lilla slingan efter refrängen i "Windows" sitter fortfarande.

tisdag, 31 oktober, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home