skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

tisdag, oktober 31, 2006

Magnus, Brasse & Eva - Vårvisan

Magnus, Brasse & Eva
"Vårvisan"
Albumspår, 1977
METRONOME

Jag har haft vaga planer på att starta andra bloggar i samma stil som den här. En idé som återkommit har varit att skriva om bra och bortglömda barnskivor. Jag brukar köpa barnskivor som ser fina ut när de är billiga på loppisar och annat, och det finns faktiskt otroligt mycket fina låtar på dem. Nu kanske jag dödade den bloggidén här och nu, men det är dags att lägga upp första barnlåten på Skivtoppen.
Musiken till "Fem Myror Är Fler Än Fyra Elefanter" följer den fantastiska 60- och 70-talstraditionen att låta jazzmusiker göra musik till barnprogram. Georg Riedels Astrid Lindgren-låtar, Jan Johanssons "Pippi Långstrump" och Bengt Hallbergs "Den Vita Stenen" är några underbara exempel på den perfekta blandningen mellan det barnsligt enkla och sofistikerat popestetiska. Fem Myror-musiken skrevs av Bengt Ernryd, en relativt okänd jazztrumpetare som annars mest har gjort teatermusik.
Det släpptes två album kopplade till tv-serien, och båda innehåller nästan bara pärlor. Allra bäst tycker jag om den kanske lite bortglömda "Vårvisan" från den andra skivan, "Fler Myror och Elefanter". Tillsammans med Magnus och Brasses luriga text (temat är som ni märker bokstaven V) och Eva Remaeus härligt oskolade sång så är Bengt Ernryds melodi ett mästerverk som aldrig står still utan hela tiden bara fortsätter att briljera. Inte bara att själva grundmelodin rör sig som en Serge Gainsbourg-schlager upp och ner och fram och bak i tonskalorna, utan även allt det där som finns i bakgrunden. Stråkarna som efter sticket följer sångmelodin för första gången, och de små symboliska smågrejerna som gör detta till tre och en halv minuts ren musikeufori.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jo,jo ! Jag är glad att du inte skapade en separat barnsida, för då hade jag antagligen missat denna pärla. Intressant att läsa dina funderingar runt låtarna. Denna sida är till glädje för alla dom som verkligen älskar musik - oavsett kategori verkar det.

Den här låten är ganska typiskt 70-tal, med sin mer komplicerade struktur. Det var inte bara band som spelade symfonisk rock som hade avancerade arrangemang - även inom jazzen och singer-songwriter genren frodades den, liksom naturligtvis inom teatermusiken som av sin natur skulle följa och accentuera handlingen på scen.
Det fanns t o m låtar som toppade Amerikalistan som hade komplicerade arrangemang. Vad sägs om Don McLeans "American Pie"; Richard Harris "MacArthur Park" eller Mason Williams "Classical Gas" t.ex.

fredag, 02 februari, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home