skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

söndag, september 24, 2006

China Doll - Turkish Delight

China Doll
"Turkish Delight"
Singel, 1983
PARLOPHONE

Åh kopior! Jag har verkligen ett gott öga till artister som helt kopierar en annan artists stil och uttryck. Det är en blandning av att man känner "hur tänkte dom egentligen?" och att det ofta kräver att de har en rätt bra låt för att överhuvudtaget hamna på skiva.
China Doll är den ultimata Kate Bush-kopian. Det fanns rätt många på den tiden, men detta är helt klart den bästa. Eller egentligen är hon en blandning av Aneka och Kate Bush. Anekas fake-etno-disco blandat med Kate Bush plötsliga falsetter och kryptiska texter. Lägg dessutom till en smula av den allra minst energiska biten av italodiscon och vi har "Turkish Delight".
Jag tycker såklart det är jättebra. En jättefin melodi, fantastisk fjäderlätt produktion och såklart den komiska aspekten i Kate Bush-ögonblicken som dyker upp lite här och var.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

den här är ju underbar!
tack!

söndag, 01 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

En månad nu sen sist

tisdag, 24 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag har ändå sponsrat Roger med 3,50 kr, men de där sista 1,50 kronorna verkar vara jäääääävligt svåra att skaka fram.

onsdag, 25 oktober, 2006  
Anonymous Anonym said...

Enormt catchy... Varför kör inte ”80's ”och andra klubbar med New-Wave som tema låtar av den här kalibern? Om det är nått jag ogillar med åttiotalet är det att allt skulle låta ”dyrt”, kanske är det därför jag tokdiggar den här låten:. Man märker tydligt att China Doll inte hade budgeten för att göra en Kate Bush fullt ut och därmed dränka allt i Fairlight-smör. Jag är dem evigt tacksam.

torsdag, 08 februari, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home